De siste årene har mange bedrifter fått øynene opp for markedsføring på TikTok. I dag er dette sosiale mediet blant de mest populære i verden, kun slått av Facebook, Instagram og noen få andre.
Det finnes med andre ord gode muligheter for å markedsføre produkter eller tjenester på appen. Er du usikker på hva TikTok er, og hvorfor du bør ta i bruk plattformen som markedsføringskanal? Eller hvordan du setter i gang?
Ikke fortvil, her skal vi forklare deg alt du trenger å vite på en enkel og oversiktlig måte!
Først og fremst: Hva er TikTok?
TikTok er en sosiale medier-plattform med millioner av brukere internasjonalt, og er særlig populær blant barn og unge. Kanalen brukes hyppigst blant personer i aldersgruppen 16–24 år, men det er også mange brukere som er både yngre og eldre enn dette.
På TikTok kan man enkelt dele små videoer, for eksempel der man danser eller mimer til populære sanger. Humoristiske sketsjer eller utfordringer («challenges») er imidlertid også populært! Videoene kan deles med venner, eller gjøres tilgjengelige for alle.
Hvorfor TikTok-annonsering?
TikTok er også veldig velegnet som markedsføringsplattform. Dette skyldes blant annet at plattformen har et høyt nivå av engasjement. Plattformen gir deg også veldig gode muligheter for annonser med visuelle virkemidler i form av video, filtre eller bilder.
En annen fordel med TikTok-annonsering, er at plattformen ikke er en like velkjent og populær markedsføringsplattform som Facebook og de andre store kanalene. Dette betyr også at prisen for TikTok-annonser i snitt er relativt lav.
En annonsevisning på TikTok vil som regel kun koste omkring 10% av det en visning på Facebook koster. Og akkurat det er gode nyheter for bedrifter med et begrenset markedsføringsbudsjett.
TikTok-annonsering er også veldig gunstig dersom du har en yngre målgruppe. Da kan du potensielt nå ut til langt flere enn du for eksempel ville klart på Facebook eller andre plattformer.
Ulike former for TikTok-annonsering
Det finnes flere spennende annonseformater å velge mellom på TikTok. Plattformen gjør det dermed enkelt for deg å dele annonser som virkelig skaper engasjement.
Her er en liten oversikt over noen av annonseformatene du kan velge mellom, og en kort beskrivelse av hver:
In-feed-annonser:
Dette er det mest populære annonseformatet på TikTok, og innebærer at du har en videoannonse som varer i inntil ett minutt. Annonsene integreres på For You Page, som er anbefalingssiden til TikTok. Dette gjør at du kan treffe målgruppen med innhold som er relevant for dem.
TopView:
Når TikTok-brukere åpner appen vil de kunne se en reklamevideo med inntil ett minutts varighet. Formatet er ypperlig når man ønsker økt bevissthet rundt en merkevare.
Brand Takeover:
Når TikTok-appen åpnes av en bruker kan man også få vist annonsen sin i form av en pop-up-bannerannonse. Annonsen vises i opptil fem sekunder, og er perfekt når man vil lede TikTok-brukeren til en nettside.
Braded Effects:
Dette annonseformatet er spennende, siden det innebærer at du får egne linser, masker eller filtre som kan brukes av TikTok-brukerne. Dette er ypperlig for økt engasjement rundt en merkevare.
Branded Hashtag Challenge:
Dette annonseformatet innebærer at man får en bannerannonse med en spesifikk hashtag som vises i TikTok sin søkefunksjon. Hashtaggen er forbeholdt en unik challenge. Når brukere gjennomfører utfordringen, vil de bruke den aktuelle hashtaggen. Du kan derfor få økt rekkevidde med denne markedsføringsmetoden.
Hvordan komme i gang med TikTok-annonsering?
TikTok-annonsering byr på veldig mange muligheter, noe som kanskje gjør at enkelte bedrifter er usikre på hvordan de skal komme i gang.
Det første du må gjøre er å lage deg en konto, og et TikTok Business Center. I korte trekk ser prosessen slik ut:
- Klikk deg inn på TikTok for Business og opprett en ny konto
- Legg inn relevant informasjon om bedriften din
- Legg inn betalingsinformasjon, uten å gjøre dette gjennom et verifisert byrå (som Ecommerce Marketing) tilbyr TikTok i skrivende stund kun muligheten av å enten fylle opp kontoen med penger før du begynner å annonsere, eller automatisk korttrekk.
- Åpne Ads Manager
- Velg formål med annonsen
- Lag navn på kampanje
- Bestem budsjett
- Velg strategi for budgivning
- Velg målgruppe
- Lag selve annonsen
Slik setter du opp en TikTok kampanje i 6 steg:
For å sette opp en TikTok kampanje, naviger du over til TikTok Ads Manager. Hvis du ikke har opprettet en TikTok Ads Manager-konto, må du gjøre det først.
1. Velg annonserings målet ditt
For å komme i gang, logg inn på TikTok Ads Manager og klikk på Kampanje-knappen. TikTok har syv annonsemål delt inn i tre kategorier:
Awareness
- Reach: Vis annonsen din til maksimalt antall personer.
Consideration
- Traffic: Led trafikk til en bestemt URL.
- App Installs: Skap trafikk for å laste ned appen din.
- Video Views: Maksimer videoannonseavspillinger.
- Lead Generation: Bruk et forhåndsutfylt skjema for å samle inn kontaktinformasjon til potensielle kunder.
- Community interaction: Skap engasjement og nye følgere på din TikTok bruker.
Conversions
- Conversions: Utfør spesifikke handlinger på nettstedet ditt, for eksempel et kjøp eller et abonnement.
- Catalog Sales: Dynamiske annonser basert på produktkatalogen din (i beta, og kun tilgjengelig for de med en administrert annonsekonto i støttede regioner).
2. Velg plasseringer:
Du kan velge forskjellige plasseringer for hver annonsegruppe. Ikke alle plasseringer er tilgjengelige på alle steder:
TikTok-plassering: In-feed-annonser i For You-feeden.
News Feed App placement: Annonser i TikToks andre apper – BuzzVideo, TopBuzz, NewsRepublic og Babe.
Pangle: TikTok-publikumsnettverket.
Automatisk plassering lar TikTok automatisk optimalisere annonselevering.
3. Velg om du vil bruke Automated Creative Optimization
Du laster ikke opp selve videoen før du kommer til stadiet med å lage individuelle annonser. Men du kan i annonsesettet bestemme om du vil la TikTok automatisk generere kombinasjoner av bildene, videoene og annonseteksten. TikTok vil da kun vise de som gir best resultater.
TikTok anbefaler at nye annonsører slår på denne innstillingen.
4. Målrett målgruppen din
Sånn som Facebook, lar TikTok deg vise annonsene dine spesifikt til de du ønsker å nå. Du kan bruke en lookalike eller custom målgruppe, eller målrette annonsene dine basert på:
- Kjønn
- Alder
- Plassering
- Språk
- Interesser
- Atferd
- Enhetsdetaljer
5. Velg budstrategi
Først velger du optimaliseringsmålet ditt: Konvertering, klikk eller rekkevidde.
Deretter velger du budstrategi.
Bid Cap: Maksimalt beløp per klikk (CPC), per visning (CPV) eller per 1000 visninger (CPM).
Cost Cap: En gjennomsnittlig kostnad per resultat for optimalisert CPM. Kostnaden vil svinge over og under budbeløpet, men skal være gjennomsnittet til det angitte budet.
Lowest Cost: TikTok bruker annonsegruppebudsjettet til å generere maksimalt antall resultater til lavest mulig kostnad per resultat.
Til slutt velger du leveringstype: standard eller akselerert. Standard deler budsjettet jevnt over de planlagte datoene for kampanjen, mens akselerert levering bruker budsjettet så raskt som mulig.
6. Opprett annonsen(e)
Hver annonsegruppe kan ha opptil 20 annonser.
Velg først annonseformatet ditt: Bilde, video eller Spark-annonse. Legg til bildene eller videoen din, eller lag en video i Ads Manager ved å bruke TikTok video editoren. Til slutt legger du inn URL og annonsetekst.
Les mer: Hva er Ecommerce marketing?
Motta hjelp med annonsering på TikTok
TikTok er en relativt ukjent plattform for mange bedriftseiere, og det har sin naturlige forklaring. Appen er først og fremst populær blant de yngste, og plattformen er ukjent terreng for mange voksne.
Det betyr imidlertid ikke at du skal la deg skremme av å bruke appen til markedsføring. Annonsering på TikTok kan være både prisgunstig og effektivt, dersom du vet hva du gjør.
Dersom du er usikker på hvordan du skal komme i gang, kan vi i Ecommercemarketing.no hjelpe deg. Vi er godt kjent med annonsering på den populære plattformen, og kan ta oss av hele prosessen fra A til Å.
Vi sørger for å lage annonser som fenger målgruppen din, og vil også ta oss av selve administreringen og optimaliseringen av annonsene. Kontakt oss i dag om du vil ha flere råd om TikTok-annonsering!