Google

(Video) Bruker du riktig søkeord i dine Google annonser?

Lagt ut
6.7.2022

Optimaliseringen av dine Google-annonser starter med å velge søkeord som samsvarer med hva dine potensielle kunder faktisk søker etter. Hvis du velger feil søkeord kan det hende at annonsen din aldri blir vist til de du ønsker å nå.

Vi skal her se på tre tips for å velge de riktige søkeordene.

Bestem hvilken type søkeordsamsvar du trenger.

Når du lager en annonse i Google, vil du kunne velge mellom tre ulike samsvarsalternativer. Et samsvarsalternativ sier noe som i hvilken grad søkene brukerne søker på skal matche søkeordene i annonsen din.

Broad match

Søkeord med fleksibelt samsvar/Broad match er de som lar deg nå ut til et bredest mulig publikum, og lar deg generere et større trafikkvolum til nettstedet ditt.

Annonser kan vises ved søk som er relatert til søkeordet ditt. Dette hjelper deg med å tiltrekke flere besøkende til nettstedet ditt, bruke mindre tid på å bygge søkeordlister og fokusere utgiftene dine på søkeord som fungerer. Fleksibelt samsvar er standard samsvartype som alle søkeordene dine er tilordnet, slik at du ikke trenger å spesifisere en annen samsvartype (som eksakt samsvar, setningssamsvar eller en negativ samsvartype).

For å levere relevante treff kan denne samsvarstypen også ta hensyn til følgende:

  • Brukerens nylige søkeaktiviteter
  • Innholdet på landingssiden
  • Andre søkeord i en annonsegruppe for bedre å forstå søkeordets hensikt

Eksempel søkeord: Rød bil

Phrase match

Søkeord med setningssamsvar ligger et sted midt i mellom: de er mer fokuserte enn søkeord med fleksibelt samsvar, men mindre enn eksakte. Dette gir deg større fleksibilitet når det gjelder å få besøkende til nettstedet ditt.

Med setningssamsvar kan du nå flere søk enn med eksakt samsvar og færre søk enn med fleksibelt samsvar, og bare vise annonsene dine på søkene som inkluderer produktet eller tjenesten din.

Eksempel søkeord: "Rød bil"

Exact match

Nøyaktige søkeord er det motsatte av brede søkeord. Som navnet tydelig sier, er disse søkeordene basert på eksakte søk og termer, ned (eller nesten) til siste detalj. Søket må samsvare nøyaktig med søkeordet for at søkemotoren skal utløse annonsen din. Dette gjør dette til det vanskeligste av alle typer søkeordtreff å erobre. Trafikken du genererer gjennom søkeord med eksakt samsvar er imidlertid svært relevant til det du selger og enklere å konvertere.

Annonser kan vises ved søk som har samme betydning eller samme hensikt som søkeordet. Av de tre alternativene for søkeordsamsvar gir eksakt samsvar deg mest kontroll over hvem som ser annonsen din, men når færre søk enn både setningssamsvar og fleksibelt samsvar.

Eksempel søkeord: [Rød bil]

Hva som bør velges avhenger av hva som er intensjonen med annonsen. Ønsker du økt eksponering av merkevaren din? Da kan Broad match være gunstig. Du kan da eksponere annonsen for mengder av folk som søker på ulike varianter av relevante søkeord.

Er formålet derimot konvertering, er Phrase match eller eksakt match ofte mer nyttig. Dette fordi du vil kunne tiltrekke leads som søker på eksakt det nettbutikken din selger.

Bruk et analyseverktøy

Bruk et analyseverktøy for å finne frem til hvilke søkeord du skal by på, dette kan for eksmepel være å bruke Semrush, eller Google sin gratis søkeordplanlegger

Ved å bruke et slikt verktøy vil du kunne oppdage nye relevante søkeord som du kanskje ikke hadde tenkt på, du vil kunne se søkevolum og konkurranse på de forskjellige søkeordene og du kan finne lengre søkefraser, eller ord som kundene dine bruker. Dette gir deg det grunnlaget du trenger for å forstå hvor du skal begynne, når du sammenligner søkevolumet med konkurransen vil det gi deg et bilde på hva du kan forvente.

Velg negative søkeord. 

Dette er søkeord du ikke vil at Google annosne dine skal matche med søk fordi de sannsynligvis vil treffer folk som er utenfor målgruppen din. Negative søkeord kan bidra til å forbedre din CTR, altså hvor mange som klikker på annonsen din. Ved at annonsene dine bare kjøres mot relevante søk, noe som reduserer antallet bortkastede klikk, og dermed øker andelen relevant trafikk til siden din som faktisk gjennomfører et kjøp.

Du kan bruke negative søkeord for å ekskludere annonsene dine fra å vises ved søk med den termen. Hvis du for eksempel driver et hatteselskap som ikke selger baseballhatter, kan du legge til et negativt søkeord for baseballhatter. Vær imidlertid oppmerksom på at samsvartyper for negative søkeord oppfører seg annerledes enn positive samsvartyper.

Les mer: Hvilke av disse 5 feilene gjør du i dine Google annonser?


Trenger du hjelp med nettbutikkens Google annonser?

Kontakt oss gjerne dersom du ønsker flere gode råd om Google Ads, eller dersom du ønsker hjelp med å lage gode annonser. Vi hjelper deg med å nå ut til målgruppen din med engasjerende annonser!

Du liker kanskje også

Møt personene

Kristoffer Johnsrud
Alexander Naglestad
Ludvig Støre

La oss ta en kaffe!

Vi tar gjerne en prat for å se hvordan vi kan hjelpe deg.