Sosiale medier

Instagram for bedrift: Passer det for alle?

Lagt ut
22.3.2022

Instagram er blant de mest populære sosiale medier-kanalene som finnes, og er en yndet plattform både blant influensere, bedrifter og vanlige folk. 

På verdensbasis finnes det mer enn 200 millioner bedrifter som hittil har registrert en brukerkonto på den velkjente plattformen. Bør din bedrift bli en del av statistikken, eller passer kanskje ikke Instagram for alle?

Dette skal vi nå se nærmere på!

Hvilke bedrifter passer Instagram for?

Når du først planlegger å sette i gang med markedsføring og deling av bilder på Instagram, er nok målet ditt å få en stor følgerskare og oppnå økte salg. 

Det er imidlertid mange bedrifter som opplever at Instagram-markedsføringen har lite effekt. Bildene man deler skaper lite engasjement, og man merker ikke noen forskjell på omsetningen.

Andre bedrifter opplever stor suksess på Instagram. Mange liker og kommenterer på bildene som deles, og annonsene som deles genererer mye trafikk til nettsiden. Hva kjennetegner egentlig bedriftene som lykkes på Instagram?

1. Målgruppen din er på Instagram

Tips nummer én for å skulle lykkes på Instagram, er at bedriftens målgruppe er aktive på plattformen. Hvem er det du ønsker å nå ut til? Dersom målgruppen er unge menn eller kvinner, kan Instagram potensielt være en gunstig markedsføringskanal.

Skal du imidlertid markedsføre produkter eller tjenester som er rettet mot godt voksne mannfolk i alderen 50–60 +, er kanskje ikke Instagram den rette kanalen for bedriften din. 

Det er fortrinnsvis unge brukere på Instagram. Om målgruppen din befinner seg i alderssjiktet mellom 18 og 29 år, kan du forvente å nå ut til mange av disse. I den aktuelle aldersgruppen er nemlig nærmere 80 % aktive på plattformen daglig.

Det er også flere kvinner enn menn som benytter seg av Instagram, noe som kan være greit å ha i bakhodet.

2. Visuell markedsføring er naturlig

Om bedriften din skal lykkes med å være på Instagram, er det også en fordel om visuell markedsføring er en sentral del av markedsføringsstrategien. Selger du produkter eller tjenester som egner seg til å dele bilder av?

Om du driver en kafé, kan du for eksempel nå ut til målgruppen ved å dele lekre bilder av kaffe og croissanter på Instagram. Selger bedriften din interiør, klær eller sko er kanalen også ypperlig!

3. Du kan holde bedriftens følgere engasjert over tid

Dersom bedriften din vurderer å ta i bruk Instagram som markedsføringsplattform, kan det også være greit å tenke over hvorvidt du er villig til å bruke tid og krefter på å dele bilder eller videoer i kanalen.

For å holde på engasjementet blant målgruppen din, er det nemlig smart å være aktiv med jevne mellomrom. Det betyr for eksempel at du bør dele bilder flere ganger per uke, og gjerne svare på kommentarer om noen skulle ha noen spørsmål.

Det å ta gode bilder til Instagram kan være tidkrevende. Husk at her er det det visuelle som skal vektlegges (heller enn tekst), og det kan da være behov for bilderedigering eller hjelp fra en fotograf. 

4. Konkurrerende bedrifter er på Instagram

Hvis du er usikker på om Instagram er noe for din bedrift, kan det også være greit å sjekke om konkurrentene dine er aktive her. Om du ikke finner noen av konkurrentene dine her, er det kanskje en god grunn til nettopp det.

Om du derimot ser at mange av konkurrentene er på Instagram, kan det være nyttig å ta opp konkurransen og bli aktiv på Instagram selv også. 

Instagram er perfekt for mange bedrifter innen eCommerce

Dersom du driver innen eCommerce, kan Instagram være en super markedsføringsplattform der du kan få vist produktene du selger. Du kan linke til produktene på bildene du deler, slik at potensielle kunder kommer direkte til nettbutikken hvor de kan handle produktet.

Så mange som 72 % av brukerne på Instagram rapporterer at de har kjøpt produkter via plattformen minst én gang. Dette tyder på at plattformen kan være en veldig gunstig markedsføringskanal, og da særlig for deg med nettbutikk.

Du kan også bruke Instagram Stories til å engasjere målgruppen din, eller benytte deg av betalte annonser for å øke rekkevidden ytterligere. 

Les mer: Instagram algoritmen i 2022


Kom i gang med markedsføring på Instagram

Ecommercemarketing.no har lang erfaring innen det å hjelpe nettbutikker med markedsføring, og vi kan også hjelpe deg med å lykkes på Instagram!

Vi har utviklet unike og velfungerende strategier for markedsføring i form av betalt annonsering og lignende metoder, og vet hvordan din bedrift kan lykkes på Instagram eller andre plattformer.

Du liker kanskje også

Møt personene

Kristoffer Johnsrud
Alexander Naglestad
Ludvig Støre

La oss ta en kaffe!

Vi tar gjerne en prat for å se hvordan vi kan hjelpe deg.