Google

Hvilke av disse 5 feilene gjør du i dine Google annonser?

Lagt ut
13.5.2022

Mange bedrifter har annonser i Google uten å oppnå de resultatene de hadde forventet. Ofte skyldes dette at du gjør noen vanlige tabber, og disse feilene kan koste bedriften din potensielle kunder.

Vi skal her forklare deg hvordan du kan avdekke potensielle feil ved din pay-per-click (PPC)-kampanje, og hvilke tiltak som bør iverksettes. På den måten kan Google annonsene dine bli langt mer effektive!

1. Du har ikke gjort en god nok søkeordsanalyse i forkant

Dersom du skal lage en PPC-kampanje, er det helt avgjørende at du velger relevante søkeord. Gjør du en slett jobb her, vil du sannsynligvis ikke klare å nå ut til potensielle kunder.

Sørg for at du gjør en god søkeordsanalyse før Google-annonsen lages. Gjennom en søkeordsanalyse vil du kunne få oversikt over en rekke verdifulle søkeord som er aktuelle å ta i bruk.


Ikke ignorer long-tail keywords

En vanlig tabbe er at man glemmer å bruke long-tail søkeord, og kun bruker short-tail søkeord. Short-tail søkeord er korte søkefraser på typisk ett eller to ord, og treffer bredt. Et eksempel er «brudekjole» eller «sko bryllup».

Short-tail søkeord tiltrekker et bredt spekter av søkere, og det er også disse søkeordene som koster mest å ranke på (høy CPC). 

Det kan ofte være gunstig å satse på long-tail søkeord også. Dette er billigere og mer spesifiserte søkeord på tre eller flere ord. Et eksempel er «hvit brudekjole silke» eller «hvite sko til brudekjole».

De som søker på disse søkefrasene vet ofte nøyaktig hva de er ute etter, og er derfor gunstige å tiltrekke seg.

2. Du har ikke flere versjoner av annonsen

En feil mange gjør når de skal lage Google annonser, er at de kun lager én annonseversjon. Husk at den første annonsen neppe blir perfekt. Det kan derfor være lite gunstig å holde seg til kun én versjon av annonsen. 

Lag gjerne flere versjoner, for eksempel med ulik bruk av bilder, overskrifter, rekkefølge av ord og lignende. På den måten kan du teste ut hvor effektive de ulike variantene er. Husk at du bør teste dette kontinuerlig, siden publikums preferanser gjerne endrer seg over tid.

3. Du har glemt å legge til utvidelser i annonsen

Ad extensions eller utvidelser gjør det mulig å legge til nyttig ekstrainformasjon i en annonse. Ved hjelp av utvidelsene kan du oppnå høyere klikkfrekvens på annonsen, enten det er ved hjelp av lenker til nettsiden, informasjon om beliggenhet eller en ringeknapp.

Ved hjelp av utvidelsene kan du for eksempel lenke til spesifikke produkter gjennom strukturerte data, eller gi informasjon om frakt. Knappene dukker opp under annonsen, og gir den som ser annonsen flere grunner til å trykke på den.

4. Du har ignorert samsvarsalternativene for søkeord

Når du lager en annonse i Google Ads, vil du kunne velge mellom tre ulike samsvarsalternativer. Et samsvarsalternativ sier noe som i hvilken grad søketermene brukerne søker på skal matche søkeordene i annonsen din.

Dersom det ikke er samsvar, vil ikke annonsen vises. Om du for eksempel har valgt «Eksakt samsvar», vil annonsen kun vises dersom søketermen inneholder ord med lik eller tilsvarende betydning. Her er samsvarsalternativene du kan velge mellom:

  • Eksakt samsvar: Annonsen din blir vist når søkefrasen har eksakt samme betydning som annonsens søkeord
  • Setningssamsvar: Annonsen vises om søkefrasen har samme betydning som søkeord i annonsen
  • Fleksibelt samsvar: Annonsen blir vist så lenge søket kan knyttes til søkeordene i annonsen

Hva som bør velges avhenger av hva som er intensjonen med annonsen. Ønsker du økt eksponering av merkevaren din? Da kan fleksibelt samsvar være gunstig. Du kan da eksponere annonsen for mengder av folk som søker på ulike varianter av relevante søkeord.

Er formålet derimot konvertering, er setningssamsvar eller eksakt samsvar ofte mer nyttig. Dette fordi du vil kunne tiltrekke leads som søker på eksakt det nettbutikken din selger.

5. Annonsen din er ikke relevant for søkeord eller landingsside

En annen vanlig tabbe blant bedrifter som har annonser i Google, er at det ikke tas nok hensyn til relevans. Det er nemlig avgjørende at det er relevans mellom både søkeord, landingsside og annonsetekst.

Dersom søkeordene ikke har noen relevans for annonsen din, vil neppe noen klikke seg inn på den. Og skulle ikke landingssiden være relevant for annonsen, er det lite sannsynlig at de som havner på nettsiden vil konvertere til kunder.

Sørg for at du har en velfungerende landingsside som gir oversiktlig og relevant informasjon for potensielle kunder som har klikket på annonsen.

Trenger du hjelp med nettbutikkens Google annonser?

Vi har nå sett på de fem vanligste tabbene blant bedrifter som har annonser i Google. Ved å følge disse tipsene, kan du forhåpentligvis oppnå ønsket effekt neste gang du lager en annonse. 

Kontakt oss gjerne dersom du ønsker flere gode råd om Google Ads, eller dersom du ønsker hjelp med å lage gode annonser. Vi hjelper deg med å nå ut til målgruppen din med engasjerende annonser!

Du liker kanskje også

Møt personene

Kristoffer Johnsrud
Alexander Naglestad
Ludvig Støre

La oss ta en kaffe!

Vi tar gjerne en prat for å se hvordan vi kan hjelpe deg.