Gjennom Google Ads kan du velge mellom en rekke ulike annonseformater, og blant disse finner du bannerannonser som kan vises i Google sitt displaynettverk, også kjent som Google Display-annonser.
Vi skal her forklare deg litt nærmere hva Google Display-annonser er, og hvilke fordeler som finnes ved denne markedsføringsmetoden.
Hva er Google Display annonser?
Google Display annonser kan beskrives som annonser målgruppen din kan se når de surfer på ulike nettsider, enten det er snakk om aviser, blogger eller sider/apper Google eier. Annonsene vises gjerne ved siden av artikler eller før videoer begynner å spille av.
Google Ads lar deg vise annonsene dine på tvers av Google Display Network, som består av mer enn to millioner nettsteder. Gjennom denne formen for annonsering, kan du potensielt nå ut til i overkant av 90 % av alle internettbrukere i verden.
Google Ads i søkemotoren eller Google Display annonser (GDN)?
Er du usikker på hva som passer best for bedriften din av Google-annonser i søkemotoren eller displaynettverket? Når noen søker etter spesifikke produkter eller tjenester, kan du enkelt nå ut til dem med annonsene dine i søkemotoren.
Hvorvidt du bør velge GDN fremfor søkeannonser eller ikke, avhenger i stor grad av markedsføringsmålene dine. Vanligvis vil du bruke GDN når målet er å bygge merkevarebevissthet på en mer kostnadseffektiv måte.
Gjennom displaynettverket kan du nå ut til målgruppen din på et enda tidligere stadium i kjøpssyklusen. Annonsene dine blir vist til potensielle kunder før de i det hele tatt har startet aktive søk etter produktet eller tjenesten.
Det kan for eksempel være aktuelt å vise en annonse for et par sko du selger til noen som har interesse for denne type produkter. Du kan også velge å nå ut til personer som allerede har besøkt nettsiden din, og minne dem på produktene de har interessert seg for.
Selv om intensjonen til publikum ikke er like sterk, får du en mye lavere kostnad per klikk og mange flere visninger. Det finnes også uendelige muligheter for å tilpasse målgruppemålrettingen din.
Googles displaynettverk lar deg definere målgruppen din på en måte som søkemotorer ikke kan. Siden du kan målrette mot mer enn bare søkeord, er du ikke begrenset til Googles resultatside. I stedet lar GDN deg målrette mot nettsteder etter målgruppetilhørighet, intensjonssegmenter og tilpassede intensjoner. Du kan til og med håndplukke nettstedplasseringer som passer målgruppen din.
Fordeler med Google Display Ads
Det finnes utallige annonsetyper og -plattformer å velge mellom, og mange synes derfor det er vanskelig å vite hva som passer best for bedriften deres.
Google Display Ads vil i mange tilfeller være et godt valg. Vi skal her se nærmere på hvilke fordeler bannerkampanjer gjennom Google sitt displaynettverk kan by på!
Stor rekkevidde
En av de største fordelene ved å ta i bruk Google Display annonser, er at bedriften din får en enorm rekkevidde. Med annonsene dine kan du potensielt nå ut til mennesker i hele verden.
Annonsene dine kan vises på mer enn 35 millioner ulike apper og nettsider, samt Google-eide plattformer som Gmail og YouTube. Dette kan gi bedriften din enda større rekkevidde enn du ville oppnådd ellers.
Kampanjer som lar deg nå spesifikke mål
Enten bedriften din har som mål å oppnå økte salg, mer trafikk til nettsiden eller å skape økt merkevarebevissthet, kan Google Display annonser være et godt valg.
Du kan enkelt lage annonser og kampanjer i displaynettverket som er designet for å oppnå spesifikke mål.
Enkel og smart målretting
Gjennom Google sine bannerkampanjer kan du på en enkel og presis måte nå ut til målgruppen din. Dette er mulig takket være bruk av avansert teknologi som maskinlæring.
Maskinlæring tas ikke bare i bruk innen målretting, men også når man skal velge format og budgivning. Alt i alt gjør dette at du lettere kan nå ut til målgruppen din, enten den er ny eller allerede eksisterende.
Displaynettverket gjør det dessuten enda enklere å finne den riktige målgruppen for markedsføringen din. Budskapet som formidles vil bli vist til målgruppen til rett sted og tid, slik at det er enklere å skape engasjement blant potensielle kunder.
Blant verktøyene som kan tas i bruk for å finne målgruppen, kan vi nevne «lignende segmenter« og «automatisk målretting».
Hvilke bedrifter passer Google Display annonser for?
Google Display annonser passer ikke bare for store bedrifter med stort budsjett. Denne markedsføringsmetoden passer også ypperlig for små og mellomstore bedrifter.
Dersom du driver nettbutikk, kan Google Display annonser gjøre det enklere for deg å nå ut til potensielle kunder som kan være interessert i produktene du selger. Dette gjelder enten du selger sminke, klær, sko, interiør eller andre ting.
Les mer: Hvilke av disse 5 feilene gjør du i dine Google annonser?
Motta hjelp med Google Display annonser
Ønsker du å nå ut til potensielle kunder til nettbutikken din? Da kan Google Display annonser være midt i blinken. Med denne formen for annonser kan du nå ut til målgruppen via millioner av nettsider og Google-eide kanaler som Gmail.
Dersom du vil komme i gang med Google Display Ads, kan vi i Ecommercemarketing.no hjelpe deg. Vi kan ikke bare ta oss av publisering og praktisk arbeid relatert til annonsering, men kan også hjelpe deg med å lage annonseinnhold som virkelig fenger målgruppen din.
Bannerannonser som vises på ulike nettsider kan være veldig virkningsfulle, og du kan potensielt nå ut til kundene på et svært tidlig stadium i kjøpsreisen.
Kontakt oss i dag hvis du vil markedsføre nettbutikken din gjennom bannerannonser!